Tape Tattoo
szitázott kineziológiai tapasz, 5×500 cm
silk-screened kinesiology tape, 5×500 cm
A Tape Tattoo – a ruralizáció kínzó tüneteinek enyhítésére szolgáló művészi kineziológiai tapasz.
A dzsentrifikáció fogalmat először a hatvanas években megfigyelt folyamatra kezdték használni a szociológusok: a lepusztult londoni belvárosba az eredeti lakosság folyamatos cserélődésével középosztálybeliek, főleg művészek érkeztek. Manapság a vidék felé történő vándorlás, a ruralizáció témája is egyre aktuálisabb globálisan és Magyarországon is. A dzsentrifikációval az a baj, hogy minden résztvevőnek fizikailag és mentálisan is „nagyon fáj”. Az őslakos is szenved és panaszkodik a bebíró is.
Szitázott kineziológiai tapaszaimmal az érzékeny testtájakra vérbőséget okozó tapaszt helyezek. Az izmok gyengéd stimulálásának akupunktúrás gyógyító hatása van és a tapaszoknak festői a megjelenése.
A testfestés és tetoválás ősi ékszer műfaj. A test díszítésének, az egyén csoportbeli hovatartozásának, azonosításának és az önmegvalósításnak feltűnő megnyilvánulása. A vidéken is elterjedt gyógyító tapasz a terápiás funkció mellett számomra a művészi akció terepe lett. Hordozható festmény, üzenet mozgásban. Ismerős és zavarba ejtő jel. A ruha alatt hordható, kikandikál, leleplez. Megmutatja a fájó pontot a testen. Beazonosítja a szimptómát.
A bebíró, magyar tájszó, az a városból elvándorló ember, aki ingatlant vásárol a magyarországi Balaton-felvidéken. Aki nem tősgyökeres.
Az ŐSLAKOS, a TURISTA, a BEBÍRÓ és a VÁLLALKOZÓ karakterek eltérő térhasználatából, mozgásaikból következő sérüléseik, konfliktusaik a mindenki számára ismerős Toldi szövegekhez kapcsolódnak.
A karakterekről több itt
TapeTattoo – artistic kinesiology tape to alleviate the excruciating symptoms of ruralization.
The concept of gentrification was first used to designate a process observed in London in the 1960s, whereby middle-class people, especially artists, moved into rundown housing in the city center resulting in continuous population exchange. Today migration to the countryside – ruralization – is becoming increasingly popular, and thereby a current theme, both globally and in Hungary. The problem with gentrification is that it hurts all those involved both physically and mentally. Locals suffer while non-locals find it difficult to gain acceptance.
I place my kinesiological tape bearing an inscription made using a silk-screen printing technique on sensitive areas of the body. The tape causes increased blood flow to the area, and by gently stimulating the muscles has an acupuncture-like healing effect. The color of the elastic tape also has a therapeutic and artistic effect.
Body painting and tattooing are both ancient forms of jewelry; a decoration of the body, a kind of self-realization, as well as an indication of the individual’s affiliation and identification with a specific group. Kinesiology tape,popular in the city as well as rural areas, has a decorative and artistic function as well as a therapeutic one. In this case it is also bears information and is the artist’s canvas. The word “bebíró” is a regional word of the Balaton Highlands, and designates a person who is from the city who has bought land or a house in the area. A person who’s “not from around here”.
The preparation for the performance Toldi Fantasy was my video TapeTatto - Toldi Fantasy. The video was featured in the first jewelry-inspired video festival, SMCK On Reel.
Toldi - szitázott kineziológiai tapaszok
A Tape Tattoo sorozatom első darabjai a kordonszalagok mintáját megidéző szitázott kineziológiai tapaszok. A tapaszok feliratai megnevezték a lakosokra, vidéki térhasználókra vonatkozó kifejezéseket, a tájnyelvi„bélyegeket” (pl: BEBÍRÓ) A korábbi Vidéki brossaim szinte megbélyegezték viselőiket, a tapaszoknál a karakterhasználat inkább a folyamat törvényszerűségeinek megértését segítette. A brossok elidegenítő hatásával szemben, itt az azonosulás válik könnyebbé. Azonosulás a térhasználat, a munka, a sérülés, a fájdalom által is, ami a karakterhez kapcsolódik.
A Toldi tapaszoknál Arany János sorait kölcsönöztem. Ezek a szövegek a mai napig köztudatban vannak, Toldi Miklós alakja már a saját korában meghaladott figurát formál, története a társadalmi kiemelkedés középkori módját mutatja be. A „talált szövegekkel” történelmi, irodalmi, szociológiai kontextusba kívántam helyezni művemet. A múltbéli magyar társadalom hős típusa korszakokon átívelő párbeszédbe került a mai hazai valósággal, a mai vidék szereplőinek mozgásaival és konfliktusaival, zsigerileg ismerős helyzetek búvópatakként előtörnek és újra fennállnak. Beidegződéseink, önmagunkról alkotott elképzeléseink alakulóban vannak, gondolkodunk térbe és időbe ágyazottságunkról.
Anatómiai tanulmányaim és megszerzett tapasz-felhelyezési gyakorlatom egyaránt azt sugallták, hogy a mozgó emberi testen kell „installálnom” munkámat. A Mick on the Move című videóm bemutatja mozgás közben az ékszert (tapaszt) és viselkedésmintákat jelöl meg, kidomborítja az adott karakter tipikus sérülési lehetőségét.
Ebből az alapanyagból készült videót megvágtam és az első ékszerek inspirálta videó fesztiválon, a SMCK ON REEL-en szerepelt.
2021-22